miercuri, 12 ianuarie 2011

Mircea Platon: Economia de piaţă şi minciuna de subzistenţă




Postez aici cîteva fragmente din articolul lui Mircea Platon „Economia de piaţă şi minciuna de subzistenţă”. Articolul integral se găseşte la adresa http://mirceaplaton.com/html/articole_economia_de_piata.htm


„Modelul pe care îşi dau ghes comis-voiajorii neoliberali români să ni-l vândă e depăşit tocmai pentru că genul de capitalism pe care se sprijinea nu are nimic de-a face cu piaţa liberă. Economia de piaţă liberă e o economie la scară umană. Doar la scară umană lucrurile se pot negocia. La scară globală lucrurile se impun, ţi se dictează. Le negociază altcineva pentru tine. La scară globală, dominată de mamuţi multinaţionali, libertatea necesară pieţei libere nu e nimic altceva decât engelsiana "libertate ca necesitate înţeleasă". Economia capitalismului global e o economie a resemnării. A oamenilor care nu au încotro, a săracilor siliţi să emigreze (pentru că ţara le-a fost jefuită şi modul de viaţă distrus de neocolonialism), a politicienilor chitiţi să fure (că asta e regula jocului şi trebuie să ai bani de campanie electorală), şi a birocraţilor induşi să mintă (că altfel sare poporul pe ei). Oamenii de vânzare sunt oameni definiţi şi înţeleşi strâmb.

[…] întreaga complexitate a vieţilor noastre a fost redusă la o sumă de ecuaţii care reuşesc să ne falsifice existenţa. Cu alte cuvinte, un sistem construit pentru un om care nu există nu va reuşi să anihileze toţi oamenii, dar va reuşi să îi mutileze. De la pantofii, croiţi după calapod anapoda în China, care ne bat, la mâncarea saturată chimic astfel încât să stârnească foamea în loc să o astâmpere, la şcoala care "socializează" "consumatori" în loc să educe oameni întregi, la casele din prefabricate pentru care plăteşti o viaţă dar devin decrepite până apuci să le laşi moştenire, totul e construit pentru "piaţă", nu pentru om.

Oamenii nu sunt nici roboţi, nici câmpuri atmosferice. Nu am încredere în nimic din ceea ce nu e conceput la scară umană. Cooperatismul mamut şi "noua revoluţie agrară" făcută cu voie de la UE şi de la Monsanto îmi sunt la fel de suspecte ca şi capitalismul global. Cultul tehnocratic al "eficienţei" nu e doar ineficient, ci şi dezumanizant. A trăi nu e totuna cu a funcţiona. Şi, de aceea, refuz reducerea omului la anumiţi parametri, la anumite ecuaţii extrase din istorie şi sustrase ei. La noi, în România, istoria există doar ca scuză, niciodată ca responsabilitate. Nici măcar ziua de ieri, sau secunda care tocmai a trecut nu ne obligă la nimic. Nici măcar să ne-o amintim.

Rezultatul acestei atitudini e că avem sub-gânditori care pot scrie despre economia la scară umană ca despre o a "treia cale" ale cărei "rădăcini coboară mult mai adânc în timp, la sfârşitul secolului XIX". Bunicul meu s-a născut în 1904. Şi mi-a povestit despre bunicul lui, sau despre întâlnirea lui cu Iorga. Pan M. Vizirescu (1903-2000) îmi povestea despre cum l-a zărit, într-un Iaşi zgribulit de refugiaţii Primului război mondial, pe Barbu Ştefănescu-Delavrancea (1858-1918). Temporal vorbind, România e o lume mică. Lumea în care am crescut eu avea încă multe urme (trădând o prezenţă, nu o absenţă) ale secolului al nouăsprezecelea. Un om normal are, după cum argumenta în teza lui de doctorat Neagu Djuvara, o memorie istorică de aproximativ 125 de ani, adică de cinci generaţii, de la bunicul bunicului până în prezentul omului care refuză să fie recent. Pentru care trecutul nu începe ieri, ci doar dincolo de orizontul afectiv. Manechinele sunt detaşate până şi de ziua de azi, dar memoria şi imaginaţia afectivă şi istorică, fără a vorbi de celebrarea liturgică, prelungesc trecutul în prezent şi nu confundă Belle-Époque cu preistoria.

În esenţă, orice argument construit pe baza apelului la rânduială, la "cum a lăsat Dumnezeu lucrurile", e aristocratic, chiar dacă e folosit în scopuri democratice, în vreme ce orice argument construit pe premise utilitarist-economiste e ciocoiesc, oricât de elitist s-ar pretinde în obiective. De aceea, ţăranii români descrişi de Ernest Bernea în Spaţiu, timp şi cauzalitate la poporul român sunt nişte aristocraţi, în vreme ce membrii "elitei" oportuniste de după 1989 sunt nişte ciocoi.

Neoliberalismul, ca şi comunismul, ne pune în imposibilitatea de a fi stăpâni pe propriile noastre vieţi şi de a lucra la propria noastră propăşire: comunismul aşază panoul de control prea sus după ce în prealabil ne rupe picioarele, iar neoliberalismul ne dă telecomenzi individuale pe care apoi le controlează din satelit. Ambele regimuri, în moduri diferite, ne răpesc aproape total capacitatea de a ne controla propriile vieţi, deşi ne oferă capacitatea de a le influenţa, în rău, pe ale altora (prin turnătorie şi lipsa de scrupule asociată darwinismului social de genul celui practicat cândva de Hodorkovski).

Cred în valoarea nu doar economică, ci şi culturală, a micii proprietăţi ţărăneşti/meşteşugăreşti. Cred că neoliberalismul produce oameni iresponsabili moral, lipsiţi de standarde profesionale şi alienaţi sufleteşte. Cred, împreună cu Russell Kirk într-un memorabil răspuns dat lui Ludwig von Mises, că actualul capitalism global a întors lumea pe dos şi că a transformat nu doar omul obişnuit, ci şi "elita" în oameni-massă. Nu s-au depersonalizat doar cei conduşi, ci mai ales cei care ne conduc, şi depersonalizarea lor, transformarea lor în ceea ce Kirk numeşte atomi umani fără alt scop în viaţă decât consumul de sine şi de alţii, are un impact devastator asupra întregii societăţi pe care o diriguiesc.

La noi, în România, am avut, după cum ne învaţă unii, comunism fascist. Astăzi avem, sub directa conducere şi îndrumare a foştilor şi criptofoştilor, capitalism comunist, care nu e o manifestare a libertăţii, ci o experiere a robiei şi umilinţei planificate (la Bucureşti, la Bruxelles ş.a.m.d.). A cere astăzi statului să pună umărul la susţinerea unui sistem economic la scară umană, aşa cum făcea Mill, te expune acuzaţiilor de comunism/fascism venite tocmai dinspre partea "susţinătorilor" lui Mill. Unii, sub pretextul neo-băştinaşismului care nu-şi vinde ţara, au vândut-o. Alţii, sub pretenţia neobonjurismului care modernizează ţara, au retrogradat-o. Unii distrug şi fură totul. Alţii negociază totul. În numele nostru, dar spre binele lor. Şi liniştea negocierii lor e apărată de soldaţi neinstruiţi, de sub-gânditori fără lecturi şi fără idei produşi pe bandă rulantă, ca pistoalele de jucărie din plastic în China. Cine vrea să pună umărul la edificarea sistemului neoliberal, n-are decât să o facă. Dar să ştie că participă la edificarea unui sistem pentru care oamenii sunt o marfă de unică folosinţă croită după un calapod procustian.”