sâmbătă, 27 februarie 2016

Diorama



Am întîlnit recent definiția dioramei [1] și imaginea descrisă mi s-a părut dintr-o dată atît de familiară. Unde am mai întîlnit eu această impresie de realitate? La Antipa, da. Și mai unde? În BOR, cumva? E greu de spus, pentru că știm foarte bine că în vastele spații de expunere ale BOR se vorbește destul de mult. Dar, pe de altă parte, avînd în vedere că se spune de fiecare dată același lucru, e destul de probabil să avem de-a face cu un tip mai performant de diorame. 
Dar ce spun figurinele din BOR? Iată, m-am interesat pentru o viitoare ediție a DEX-ului: „Ssst, să stăm cuminți, să nu știe nimeni că suntem aici.”

Notă:

[1] „DIORÁMĂ, diorame, s. f. Tablou de mari dimensiuni (alcătuit din mai multe planuri), care, sub efectul unui joc de lumini (și privit din întuneric), dă spectatorului impresia realității. Reprezentare spațială a unei porțiuni de peisaj, în care se expun, în muzee, animale împăiate, manechine etc., în scopul înfățișării unui ecosistem.”