marți, 28 iunie 2016

Forma memoriei



„Cheia regăsirii unei memorii comune stă în gestionarea memoriei comunismului”, susțin autorii volumului O idee care ne sucește mințile (Humanitas, 2014, p. 9, http://www.humanitas.ro/humanitas/o-idee-care-ne-suce%C5%9Fte-min%C5%A3ile). Comunismul este cel care a separat Vestul de Estul Europei, și tot comunismul este cel care împiedică formarea sau refacerea unei memorii comune, ni se explică în Cuvîntul înainte al cărții. Dar dacă admitem că ateismul programatic care a început să fie impus memoriei și conștiinței europene odată cu momentul 1789 a favorizat posibilitatea apariției comunismului, atunci înseamnă că rădăcinile unei memorii comune pot fi găsite mai degrabă într-un strat mai adînc al istoriei europene, unul legat de identitatea creștină asumată unitar de lumea europeană. Pe de altă parte, în măsura în care de-a lungul secolului trecut Vestul liber, vesel și prosper își încheia conturile tacit și discret cu creștinismul, în timp ce Estul își reînnoia și intensifica credința în ciuda sărăciei și prigoanei religioase, se poate spune că memoria europeană s-a bucurat în lagărul comunist de o sănătate oricum de preferat, chiar dacă nu a avut parte de atenția grijulie a personalului medical de care presupun că se bucură bolnavii de Alzheimer în sanatoriile excelente din Vest. Poate că există o cheie a memoriei; sau poate că memoria e ea însăși cheia, atunci cînd e în formă de cruce.
Acuma știu că, în special în nopțile cu lună nouă, dreptei noastre creștine îi place să urle la stînga atee. Amuzant este că atunci cînd în teritoriul marcat cu piciorul drept ridicat apar lucruri care, dacă ar veni dinspre stînga, i-ar stîrni indignarea, „dreapta” noastră tace. O carte care, dacă nu poate fi numit direct cristofobă, poate fi considerată pe drept cuvînt anticreștină, precum Clinamen. Cum a început Renașterea (http://www.humanitas.ro/humanitas/clinamen), nu a fost din cîte știu întîmpinată la noi cu rezervele sau criticile apărute prompt în Apus (cîteva recenzii negative pot fi citite pe acest blog, fiind adunate sub eticheta „clinamen”). Ca un amănunt care mie mi se pare comic, în dosarul de presă reținut de editură în favoarea cărții, este citată o recenzie în care suntem invitați să vedem filmele Numele trandafirului și Agora pentru a ne familiariza mai bine cu atmosfera fanatismului creștin anti-cultural și opus spiritului științific descrise în carte (http://www.larevista.ro/abaterea-necesara-despre-clinamen-cum-inceput-renasterea-de-stephen-greenblatt/).
Cînd citește, băiatul meu obișnuiește să sublinieze cuvintele necunoscute sau pasajele care-l nedumiresc. Ieri a venit la mine cu cîteva cuvinte subliniate și un paragraf dintr-un capitol din Întrebări mari de la cei mici (Humanitas, 2013, http://www.humanitas.ro/humanitas/%C3%AEntreb%C4%83ri-mari-de-la-cei-mici). Iată pasajul:

„În timp ce așteptăm un răspuns științific la această întrebare [1], cred că merită să amintim un lucru interesant. Sfântul Augustin, un filozof creștin din secolul al IV-lea d.Hr., a fost pus în fața unei întrebări similare. Cineva l-a întrebat nu «Ce a fost înainte de Big Bang?», ci «Ce făcea Dumnezeu înainte de a crea lumea?». Sfântul Augustin a răspuns că Dumnezeu crea Iadul pentru cei care pun astfel de întrebări.” (Întrebări mari..., p. 92).

Nu știu dacă Sf. Augustin a dat un astfel de răspuns, dar dacă este sigur că Dumnezeu nu a făcut iadul pentru cei care pun asemenea întrebări, nu știu ce să spun despre cei care oferă asemenea răspunsuri.
De altfel, aceasta nu este singura „șopîrlă” pe care volumul o aruncă în mod perfid în mințile neprevenite ale copiilor. Cu ocazia asta, i-am amintit băiatului meu că deși Dumnezeu a creat iadul, nu l-a făcut pentru om. Doar omul singur se poate băga acolo. Uneori îi poate chiar „ajuta” și pe alții să ajungă în iad.
Adevăratele idei care ne sucesc mințile sînt cele care-l scot pe Dumnezeu din mintea omului. Nu putem decît să sperăm că autorii volumului O idee care ne sucește mințile vor continua să caute cheia memoriei și dincolo de această cortină dintre om și Dumnezeu. E o cheie simplă. Una în formă de cruce. 

Notă:

[1] Este vorba despre originea universului, pe care autorul răspunsului, Dr. Simon Singh, o explică prin colapsul unui univers anterior, ipoteză prezentată drept foarte probabilă în ciuda absenței recunoscute a oricărei dovezi. Dr. Simon Singh este ateu, unul dintre colaboratorii la volumul de succes The Atheist's Guide to Christmas (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Atheist%27s_Guide_to_Christmas). Editura Humanitas a publicat patru dintre lucrările scriitorului britanic (http://www.humanitas.ro/simon-singh).